Перейти к содержимому. | Перейти к навигации

Персональные инструменты

Navigation

Вы здесь: Главная / Издания / Археологические вести / Annotations of issues / "Археологические вести". Спб., 2022. Выпуск 34. Аннотации

"Археологические вести". Спб., 2022. Выпуск 34. Аннотации

Археологические вести, Ин-т истории материальной культуры РАН. — Вып. 34 / [Гл. ред. Н. В. Хвощинская]. — СПб., 2022. — 374 c.: ил.

 

 

 

Выпуск 34 журнала «Археологические вести» посвящен памяти двух известных исследователей Сибири — Э. Б. Вадецкой и Г. А. Максименкова. Статьи раздела «Ad memoriam» рассказывают о личностях ученых и их научном наследии. Раздел «Новые открытия и исследования» содержит статьи по истории, культуре, искусству, антропологии Южной Сибири и Центральной Азии, во многом продолжающие работы Э. Б. Вадецкой и Г. А. Максименкова. В разделе «Актуальные проблемы археологии» отражена дискуссия по вопросу о происхождении зооморфных образов в древнем искусстве Сибири. Традиционно в разделе «История науки» представлены новые архивные изыскания. Среди авторов — ученые из России (Сибири, Санкт-Петербурга) и Германии. Издание адресовано археологам, историкам, искусствоведам.

 

Issue 34 of the journal “Archaeological News” is dedicated to the memory of two famous explorers of Siberia — E. B. Vadetskaya and G. A. Maksimenkov. Articles in the “Ad memoriam” section tell about the personalities of scientists and their scientific heritage. The section “New discoveries and studies” contains articles on the history, culture, art, anthropology of South Siberia and Central Asia, largely continuing the work of E. B. Vadetskaya and G. A. Maksimenkov. The section “Topical problems of archeology” reflects a discussion about the origin zoomorphic images in the ancient art of Siberia. Traditionally, the section “History of Science” presents new archival research. Among the authors are scientists from Russia (Siberia, St. Petersburg) and Germany. The publication is addressed to archaeologists, historians, art historians.

 

Поляков А. В., Смирнов Н. Ю. Oт редакции

Polyakov A. V., Smirnov N. Yu. From the editors

 

AD MEMORIAM

 

Красниенко С. В., Максименков А. Г., Субботин А. В. Чайка по имени Эльга Борисовна (страницы биографии Э. Б. Вадецкой)

Аннотация. Статья посвящена биографии Эльги Борисовны Вадецкой (1936–2018) — одного из признанных авторитетов в археологии Сибири, воплотившего в себе синтез двух школ в исследовании этого направления: московской (С. В. Киселев, Л. Р. Кызласов) и ленинградской (М. П. Грязнов). Прослежена эволюция научных исканий Э. Б. Вадецкой и охарактеризованы ее достижения в исследовании всего спектра археологических культур Южной Сибири, первобытного искусства, истории археологии. Широко использованы материалы, извлеченные из неопубликованных архивных источников.

Ключевые слова: Э. Б. Вадецкая, неолит Южной Сибири, афанасьевская культура, окуневская культура, андроновская культура, тагарская культура, тесинская культура, таштыкская культура, история археологии, первобытное искусство.

Krasnienko S. V., Maksimenkov A. G., Subbotin A. V. The seagull named Elga Borisovna (pages of the biography of E. B. Vadetskaya)

Annotation: Elga Borisovna Vadetskaya (1936–2018 was a recognized authority in the field of Siberian archeology, an outstanding historian, archaeologist, author of more than 150 scientific and popular science articles and books. The scientific biography of Vadetskaya can be conditionally divided into three stages: the birth (1936–1960), formation (1961–1976) and maturity (1977–2018) of a scientist. The article attempts to convey the path of the scientist, to show her as a living person, to remember the time in which she lived. She entered the postgraduate course at the Leningrad Branch of the Institute of Archaeology, AS USSR, in 1962 and in the same year she became a scientific assistant of the Krasnoyarsk Expedition. Initially, Moscow archaeologists Sergei V. Kiselev and Leonid R. Kyzlasov became her teachers; in Leningrad their place was occupied by Michail P. Gryaznov. The dissertation thesis of Vadetskaya (1965), written under his guidance, presented the results both of her work among the staff of the expedition (also headed by Gryaznov) and of the examination of museum collections and archive materials. During the 1960s–1980s, Elga B. Vadetskaya was occupied with studies of the entire spectrum of archaeological cultures in South Siberia. This work was reflected in numerous publications of that period. Since the beginning of the 1990s, Vadetskaya was concentrated on studies of the Tashtyk culture and its burial rite. Also the last field seasons of Vadetskaya (1986–1989) were devoted to investigations of sites of the Tashtyk culture. The apogee of the work on this subject included the publication of the monograph “The Tashtyk epoch in the early history of Siberia” and the defence of a doctorate on its base (1999). This theme was continued and developed in the investigation of funerary masks from early Siberia. Elga B. Vadetskaya put much effort to the preparation for publication of the materials from archives of Gleb A. Maksimenkov. The works by Elga B. Vadetskaya enjoy a well-deserved authority; they are invariably claimed by the colleagues, while her popular science books (“Ancient idols of the Yenisey” and “Stories about the ancient kurgans”) are known to all who are interested in archaeology.

Keywords: E. B. Vadetskaya, Nolithic of Southern Siberia, Afanasyev culture, Okunev culture, Andronovo culture, Tagar culture, Tesin culture, Tashtyk culture, history of archeology, primitive art.

 

Максименков А. Г. Александр Антонович Морозов. Дневник: страницы, посвященные Эльге Борисовне Вадецкой. Переписка Э. Б. Вадецкой и А. А. Морозова

Maksimenkov A. G. Alexander Antonovich Morozov. Diary: pages dedicated to Elga Borisovna Vadetskaya. Correspondence of E. B. Vadetskaya and A. A. Morozov

 

Красниенко С. В. Э. Б. ВадецкаяМ. П. Грязнов: ученикучитель / оппоненты...

Аннотация. В статье дается краткий анализ научного метода М. П. Грязнова, особенностей его полевых и камеральных исследований, а также прослеживается творческое осмысление методики Грязнова и использование его опыта Э. Б. Вадецкой.

Ключевые слова: М. П. Грязнов, Э. Б. Вадецкая, методика археологических исследований, афанасьевская культура, окуневская культура, андроновская культура, тагарская культура, таштыкская культура.

Krasnienko S. V. E. B. Vadetskaya — M. P. Gryaznov: disciple — teacher / opponents...

Annotation: The scientific authority of M. P. Gryaznov was constituted by two qualities fairly infrequently combined in an archaeologist: knowledge of the theoretical bases of archaeology (particularly, of the epoch of early nomads) and the great care in conduction of archaeological excavations with an extreme attention for the details. These qualities of M. P. Gryaznov were not unheeded by E. B. Vadetskaya — his postgraduate student and the scientific assistant of the Krasnoyarsk Expedition headed by him. In addition to the above listed features she estimated in Mikhail Petrovich his knowledge of ethnography and the ability to discern in archaeological artefacts ethnographic features of the early collectives imparting an “ethnographic” background to his studies. The analytical abilities of M. P. Gryaznov were manifested in particular in the investigations of carbon deposits on the inner side of ceramic vessels, in trace-wear observations and in a great attention paid to the fragments of animal carcasses accompanying the interred and in reconstruction of the ‘life of the barrow’ — the sequence of the construction of the funerary complex, its functioning, manipulations with the bodies of the interred, etc. The understanding by E. B. Vadetskaya of all these factors was in turn noticed and estimated by M. P. Gryaznov that has been manifested inter alia in the co-authorship of the section “Afanas'yevskaya kul'tura” in the 1st volume of “Istoriya of Sibir'’ (1968). Nevertheless, although recognising the indisputable scientific authority of M. P. Gryaznov, E. B. Vadetskaya had critically revised some of his conclusions: the causes of the transition of the Tagarians to the rite of collective burials, Gryaznov’s concept of the Karasuk culture, etc. It is paradoxical, but these critical views are the best way to preserve a scientific heritage and the achievements of the teacher.

Keywords: M. P. Gryaznov, E. B. Vadetskaya, methodology of archaeological research, Afanasyevo culture, Okunev culture, Andronovo culture, Tagar culture, Tashtyk culture.

 

Вадецкая Э. Б. (†) История изучения памятников энеолита и бронзы Минусинской котловины (основные проблемы)

Аннотация. В статье приводится подробный историографический обзор изучения памятников энеолита и бронзы Минусинской котловины начиная с первых дореволюционных раскопок до 1975 г. Для каждой из культур выделены основные проблемные вопросы и рассмотрены разные взгляды исследователей. Среди дискуссионных вопросов — происхождение афанасьевской, окуневской, андроновской и карасукской культур, их взаимоотношения и контексты формирования. Освещены проблемы абсолютной и относительной хронологии. В статье представлен авторский взгляд по затронутым вопросам.

Ключевые слова: Южная Сибирь, Минусинская котловина, энеолит, бронзовый век, афанасьевская культура, окуневская культура, андроновская культура, карасукская культура.

Vadetskaya E. B. (†) The history of the study of the sites of the Eneolithic and Bronze Age of the Minusinsk hollow (main problems)

Annotation: In modern periodization, the Eneolithic and Bronze Age of the Minusinsk hollow (Minusinsk steppes or steppes of the Middle Yenisei) is represented by cultures: Afanasiev, Okunev, Andronovo and Karasuk. The history of the study of archaeological sites of the Eneolithic and Bronze Age of the Minusinsk Basin has always been associated with a number of broad acute problems, primarily related to issues of cultural genesis. Among such debatable issues are questions of the origin of cultures, relationships and contexts of their formation, questions of absolute and relative chronology, as well as the zoning of monuments and the anthropological type of representatives of different cultures. The article reflects the results of scientific discussions, as well as the author’s opinion on a number of issues for the period of the 80s 20th century The conclusions are made on the basis of the analysis of all the studied archaeological sites by 1975. Having a retrospective character, meanwhile, the article still does not lose its relevance and severity of the issues raised.

Keywords: Southern Siberia, Minusinsk Hollow, Eneolithic, Bronze Age, Afanasiev culture, Okunev culture, Andronovo culture, Karasuk culture.

 

Горюнков С. В. Археология как образ жизни (воспоминания об Эльге Борисовне Вадецкой)

Аннотация. Автор делится своими воспоминаниями о времени (1977–1982), проведенном им в археологических экспедициях в Южной Сибири под руководством Г. А. Максименкова и Э. Б. Вадецкой в качестве художника Сибирской археологической экспедиции. Вспоминает эпизоды, связанные с изучением окуневских стел и таштыкских погребальных масок, а также разговоры о теоретических проблемах исторической науки и о дружбе с Э. Б. Вадецкой.

Ключевые слова: курганы тагарской культуры, окуневские стелы, таштыкские погребальные маски, Э. Б. Вадецкая.

Goryunkov S. V. Archaeology as a mode of life (reminiscences about Elga Borisovna Vadetskaya)

Annotation: The author shares his memories of the time he spent in southern Siberia as an artist of the Siberian archaeological expedition under the leadership of G. A. Maksimenkov and Elga B. Vadetskaya (1977–1982). He recalls episodes related to the study of Okunev steles and Tashtyk burial masks, as well as conversations about theoretical problems of historical science. He recalls his friendship with Elga B. Vadetskaya.

Keywords: mounds of the Tagar culture, Okunev steles, Tashtyk burial masks, Elga B. Vadetskaya.

 

Красниенко С. В. Глеб Алексеевич Максименков — ленинградский исследователь Сибири

Аннотация. Статья посвящена биографии и творческого пути Глеба Алексеевича Максименкова (1930– 1986). Ученый внес существенный вклад в археологию Сибири, выделил окуневскую археологическую культуру, являлся многолетним участником и руководителем нескольких экспедиций, был учеником и соратником М. П. Грязнова — основателя ленинградской школы археологического исследования Сибири. Значительная часть информации получена из неопубликованных архивных материалов.

Ключевые слова: Г. А. Максименков, неолит Южной Сибири, афанасьевская культура, окуневская культура, андроновская культура, карасукская культура, тагарская культура, новостроечные экспедиции.

Krasnienko S. V. Gleb Alekseyevich Maksimenkov — a Leningrad researcher of Siberia

Annotation: In the end of the 1950s, in connection with the construction of the Krasnoyarsk hydropower station, at the Leningrad Branch of the Institute of the History of Material Culture (since September 4 of 1959 — the Institute of Archaeology) of Academy of Sciences of the USSR there was organized an expedition under the direction of Michail P. Gryaznov, the most prominent specialist in archaeology of Siberia. The team of young archaeologists collected by him started the works in the submersion zone of the water storage reservoir under construction. The number of the participants of the investigations on the Yenisey included inter alia Gleb Alekseyevich Maksimenkov (1930–1986), a graduate of the Leningrad University who was searching for his scientific subject both in the history of the Russian artillery and among Slavic antiquities but found it in Siberia. Moreover, his interests were not limited to the valley of the Yenisey: Gleb A. Maksimenkov worked both in the Krasnoyarsk forest steppe to the north, east and west from Krasnoyarsk and on Lake Baykal. However the main scientific achievements of Maksimenkov are related with the works of the Krasnoyarsk expedition, where he participated personally for almost 30 years: the distinguishing and grounding of such a distinctive phenomenon as the Okunev archaeological culture (doctor thesis of 1975, a collective monograph jointly with Elga B. Vadetskaya and Nikolai V. Leont’yev, “Sites of the Okunev culture” (1980)), a fundamental monograph “Andronovo culture on the Yenisey” (1978), published after his death “Materials for the early history of the Tagar culture” (2003) and, undoubtedly the unsurpassed until now by the scale of the investigations, excavations of funerary monuments of the Afanasyevo, Okunev, Tagar and, particularly, Karasuk cultures. The scientific heritage left by Gleb A. Maksimenkov still is waiting for its investigators.

Keywords: G. A. Maksimenkov, Neolithic of South Siberia, Afanasyevo culture, Okunev culture, Andronovo culture, Karasuk culture, Tagar culture, rescue archaeological expeditions.

 

Максименков А. Г. Из переписки Г. А. Максименкова

Maksimenkov A. G. From the correspondence of G. A. Maksimenkov

 

Максименков Г. А. (†) Отчет об археологической разведке в районе г. Красноярска летом 1956 г.

Аннотация. Впервые публикуется отчет Г. А. Максименкова из личного архива Э. Б. Вадецкой о разведках 1956 г., в результате которых была расширена археологическая карта региона.

Ключевые слова: Красноярский район, археологическая карта.

Maksimenkov G. A. (†) Report on archaeological exploration in the area of Krasnoyarsk in the summer of 1956

Annotation: For the first time, a report by G. A. Maksimenkov from the personal archive of E. B. Vadetskaya on reconnaissance in the summer of 1956 in the region of Krasnoyarsk is published. As a result of the work, the archaeological map of this region was expanded and conclusions were drawn about the deplorable state of the monuments, many of which are in danger of destruction.

Keywords: Krasnoyarsk region, archaeological map.

 

Бобров В. В. С поклоном Глебу Алексеевичу Максименкову

Аннотация. В работе представлены воспоминания автора о Глебе Алексеевиче Максименкове и его роли в профессиональном становлении молодого археолога. Воспоминания содержат некоторые сюжеты о научном творчестве Г. А. Максименкова и Э. Б. Вадецкой.

Ключевые слова: Глеб Алексеевич Максименков, Эльга Борисовна Вадецкая, Михаил Петрович Грязнов, сектор археологии Средней Азии и Кавказа, ИИМК РАН.

Bobrov V. V. With kind regards for Gleb Alekseyevich Maksimenkov

Annotation: This publication presents brief reminiscences of the author about the prominent researcher of antiquities of Siberia Gleb Alekseyevich Maksimenkov as a personality and a teacher. The period which is covered is the time of the preparation for publication of the monograph by E. B. Vadetskaya “Arkheologicheskie pamyatniki v stepyakh Srednego Eniseya” (“Archaeological sites in the steppe of the Middle Yenisey”) and some dissertations. This publication includes a story about the discussion devoted to the problem of the cultural and chronological attribution of SeimaTurbino sites arisen fifty thousand years BP in the south of Western Siberia. These memoires can be of interest to historiographers and historians of archaeological science and as well to serve as a separate information source.

Keywords: Gleb Alekseyevich Maksimenkov, Elga Borisovna Vadetskaya, Mikhail Petrovich Gryaznov, Sector of Archaeology of Central Asia and the Caucasus, IHMC RAS.

 

Фотографии Эльги Борисовны Вадецкой и Глеба Алексеевича Максименкова разных лет

Photographs by Elga Borisovna Vadetskaya and Gleb Alekseevich Maksimenkov of different years

 

Всевиов Л. М. Библиография работ Г. А. Максименкова

Vseviov L. M. Bibliography of the works of G. A. Maksimenkov

 

Всевиов Л. М. Библиография работ Э. Б. Вадецкой

Vseviov L. M. Bibliography of works by E. B. Vadetskaya

 

 

НОВЫЕ ОТКРЫТИЯ И ИССЛЕДОВАНИЯ
NEW DISCOVERIES AND STUDIES

 

Степанова Н. Ф. Афанасьевская культура: об этапах ее изучения

Аннотация. История изучения афанасьевской культуры разделяется на несколько этапов. Новый этап начался в 2000-е гг. Он характеризуется последовательным введением в научный оборот неопубликованных ранее материалов, обязательным применением комплекса естественнонаучных методов, получением новых радиоуглеродных дат, раскопками памятников афанасьевского типа в Синьцзяне, Восточном Казахстане, Монголии и т. д. Анализ материалов показывает, что памятники из разных регионов относятся к локальным вариантам афанасьевской культурно-исторической общности, которая занимает огромную территорию.

Ключевые слова: афанасьевская культура, этап, локальный вариант, памятники, керамика, погребальный обряд, хронология, Горный Алтай, Енисей.

Stepanova N. F. Afanasyevo culture: stages of its studies

Annotation: Studies of the Afanasyevo culture include several stages which differ chronologically depending on the region where the sites are situated. The beginning of one of the stages is dated to the middle of the 1970s when largescale investigations were started in the Mountain Altai. The Afanasyevo sites of the Mountain Altai were recognized as a local variant of that culture and, on the basis of radiocarbon dates, more ancient than the Yenisey ones. The characterisation of the culture, earlier formulated by S. V. Kiselev, M. P. Gryaznov and E. B. Vadetskaya basing on materials of the Afanasyevo sites on the Middle Yenisey was unchanged. A new stage in studies of the Afanasyevo culture is connected with the beginning of the 2000s. It is related with scientific publication of previous materials, comparative examination of finds from the Altai and Yenisey and application of natural science methods. Radiocarbon dates were obtained defining the chronological limits of the culture to the 31st–29th century BC (Mountain Altai) and 29th–25th century BC (Yenisey). It was proved that the Afanasyevo people were newly arrived to Siberia. On the basis of the Altai sites, ritual groups were distinguished as well as non-Afanasyevo objects. In Xinjiang, East Kazakhstan and Mongolia, monuments of the Afanasyevo type were discovered. The collection of pottery from these territories was divided into three groups, of which one was similar to the Afanasyevo type but the second and third groups were non-peculiar to this culture (Fig. 1). Analysis of the finds demonstrates that still another variant of the local Afanasyevo cultural and historical unity is distinguishable with its sites occupying a huge territory. The problem of the origin of the Afanasyevo population so far remains unsolved.

Keywords: Afanasyevo culture, stage, local variant, archaeological sites, pottery, burial rite, chronology, Mountain Altai, Yenisey.

 

Молодин В. И. Окуневская культура и сейминско-турбинский феномен (историографические заметки)

Аннотация. Окуневская археологическая культура, выделенная Г. А. Максименковым, является одним из важнейших открытий в археологии бронзового века Евразии. Культура изучена по материалам преимущественно погребальных комплексов, а также каменным изваяниям, плитам с рисунками, наскальным изображениям. В статье с историографической точки зрения рассматривается проблема вероятного соотношения комплексов окуневской культуры и бронзовых изделий сейминско-турбинского типа. Параллели окуневской культуры с западными культурами Сибири (кротовской, самусьской, одиновской, крохалевской, елунинской), почти в каждой из которых сейсминско-турбинские предметы присутствуют в закрытых комплексах, позволяют связать находки классических изделий сейминско-турбинского облика с носителями окуневской культуры. Предлагаются вероятные пути проникновения сейминско-турбинских изделий в Минусинскую котловину.

Ключевые слова: Минусинская котловина, окуневская культура, сейминско-турбинские бронзы.

Molodin V. I. The Okunev culture and the Seima-Turbino phenomenon (historiographic notes)

Annotation: The Okunev archaeological culture has been described by G. A. Maksimenkov. It is one of the most important discoveries in the archaeology of the Bronze Age of Eurasia. The Okunev culture is known for its burial complexes, stone slabs with paintings, and rock art. This article is dedicated to the probable correlation of the archaeological complexes of the Okunev culture and the Seima-Turbino bronzes. In nearly every West Siberian archaeological culture, artefacts of the Seima-Turbino type are represented in closed associations. The parallels between these cultures and the Okunev one allow us to connect the classic Seima-Turbino artefacts with bearers of the Okunev culture. Probable pathways of the distribution of the Seima-Turbino artefacts to the Minusinsk Hollow are suggested.

Keywords: Minusinsk Hollow, Okunevo culture, Seima-Turbino bronzes.

 

Киргинеков Э. Н. Впускной окуневский курган в долине речки Камышта Хакасско-Минусинской котловины

Аннотация. В начальный период формирования курганной традиции носители афанасьевской культуры возводили курганы круглой в плане формы с каменной насыпью и каменным кольцом в основании. В окуневской культуре (на уйбатском этапе) в долине р. Камышта на афанасьевском кургане зафиксировано строительство кургана в виде квадратной ограды с захоронениями — так называемый впускной курган.

Ключевые слова: Хакасско-Минусинская котловина, афанасьевская культура, окуневская культура, уйбатский этап, речка Камышта, впускной курган.

Kirginekov E. N. Intrusive Okunev barrow in the valley of the Kamyshta Creek in the Khakass-Minusinsk Hollow

Annotation: In the course of excavations by the archaeological expedition of the L. R. Kyzlasov Khakassian National Museum of Local History, there was investigated barrow No. 1 at the burial ground of Kamyshta-II. It was a round stone mound in the base of which there was a circle outlined with a quadrangular (nearly square) fence. The round stone mound with a circle in the base was an installation of the Afanasyevo culture. Presumably, such Afanasyevo structures with a mound are older than the structures in the form of simple stone circles without a mound. In the Okunev period, an Okunev fence of a quadrangular (nearly square) plan was built around the Afanasyevo kurgan and from the internal side it was supplemented with two rows of stone blocks with a grave intruded into the central grave and with grave 4 (Fig. 1; 2–5). Within the circle, three Afanasyevo graves were arranged with burials of adults and three children’s graves were intruded. Children’s grave 5 had a stone cist (Fig. 6, 5). From a piece of charcoal found in grave 1, a radiocarbon date was obtained which after calibration indicated to a period of 3370–3092 BC. This date is concerned with the early stages of the Afanasyevo culture. The grave intruded into the central Afanasyevo grave was identified through the presence of fragments of an Okunev censer with a scratched anthropomorphic image (Fig. 7, 1). This representation is a practically exact analogue of the image on the censer from barrow 12 at the cemetery of Itkol-II which belongs to the Uybat stage of the Okunev culture. At present three similar kurgans of the Okunev culture have been investigated. Some time ago M. P. Podolskiy proposed for them the term of “intrusive” kurgan. There is no doubt that the number of intrusive barrows will rise in the course of further investigations of Okunev funerary installations. Taking in consideration the obtained absolute dates and features of the burials it seems that they were made at the early (Uybat) stage of the Okunev culture.

Keywords: Khakass-Minusinsk Hollow, Afanasiev culture, Okunev culture, Uibat stage, Kamyshta river, inlet barrow.

 

Поляков А. В. К вопросу о классификации и хронологии бронзовых ножей периода поздней бронзы Минусинских котловин

Аннотация. В статье представлена новая классификация цельнолитых бронзовых ножей, найденных в погребениях периода поздней бронзы (конец XV — конец IX в. до н. э.) Минусинских котловин. Предложено их не объединять в единую линию развития таких изделий. Согласно авторской миграционной концепции культурогенеза в регионе, такие ножи были разделены на четыре отдельные группы, каждая из которых имеет свою историю формирования за пределами Саяно-Алтая. Кроме того, отдельно выделена группа «андроновских» ножей, появление которых в погребениях этого периода отражает процесс сосуществования культур на сопредельных территориях.

Ключевые слова: Южная Сибирь, Минусинские котловины, поздний бронзовый век, предскифское время, ножи.

Polyakov A.V. To the problem of classification and chronology of the bronze knives of the Late Bronze Age from the Minusinsk hollows

Annotation: The “Karasuk” knives are among the “visiting cards” of the archaeology of Minusinsk hollows. Their studies continue already for over hundred years however the typologies and classifications proposed by the researchers have not so far become a reference for a wide circle of explorations. The problem is in the fact that all the products of that long chronological period (late 15th — late 9th century BC) were arranged along a single uninterrupted line with a gradual transition of one type to another. Modern investigations demonstrate that during the Palaeometallic Age in the area of the Minusinsk hollows, migration processes played a huge role. In the period of the Late Bronze Age, new groups of people were coming to the Yenisey bringing with them peculiar sets of artefacts including knives. As a result, the entire mass of these objects must be divided into several groups which, as investigations show, are of a chronological significance (Figs. 1–5). They were used in the most cases sequentially but at the same time do not present an evolutional series of artefacts of this kind. The formation of each new group was the result of the appearance of a new population in the Minusinsk hollows with its set of artefacts.

Keywords: South Siberia, Minusinsk hollows, Late Bronze Age, pre-Scythian period, knives.

 

Савинов Д. Г. Степновка II (к проблеме изучения малых таштыкских склепов)

Аннотация. В статье рассматривается вопрос о так называемых малых склепах таштыкской культуры как отдельного вида археологических памятников. Приводятся краткая историография вопроса и общая характеристика склепов. Дана полная публикация материалов малого склепа Степновка II на юге Хакасии, имеющего как общие признаки, типичные для малых склепов, так и некоторые специфические особенности (депонирование сосудов при входе в склеп, сооружение деревянного помоста посередине погребальной камеры, закладные жертвы семи расчлененных человеческих тел, помещенные в отдельные ямы в углах сруба). Совокупность специфичных признаков является свидетельством сложной социальной структуры таштыкского общества, которую на данном этапе изучения предполагается называть сословно-этнической.

Ключевые слова: таштыкская культура, склеп, малый склеп, погребения, обряд, жертвоприношение, керамика, социальная принадлежность.

Savinov D. G. Stepnovka II (on the problem of studying small Tashtyk crypts)

Annotation: The article considers the issue of the so-called small crypts of the Tashtyk culture. A brief historiographic review shows that initially the name small crypt was used to separate structures by size, but later the researchers also revealed the features of the funeral rite, which made it possible to consider them as a separate type of archaeological monuments. According to the selected criteria for identifying small crypts, including the size of the ground structure and the pit, the average number of buried from 6 to 12, cremation, poor accompanying inventory, the Stepnovka II burial mound in the south of Khakassia can also be classified as small crypts. A detailed analysis of the mound materials made it possible to identify a number of specific features. Among them are the burial of vessels at the entrance to the crypt, the construction of a wooden platform in the middle of the burial chamber, the mortgaged victims of seven dismembered human bodies placed in separate pits in the corners of the log house. The combination of these features and the comparison of Stepnovka II with other small crypts allow us to imagine three successive stages in the construction of small crypts, as well as raise questions about the duration of their functioning and ritual use. Finally, it becomes possible to consider the issue of the cultural and social status of small crypts. The selection of a separate category of small crypts from the burial monuments of the Tashtyk culture is a reflection of the complex social structure of the Tashtyk society, which at this stage of the study is supposed to be called a class-ethnic one.

Keywords: Tashtyk culture, crypt, small crypt, burials, ritual, sacrifice, ceramics, social belonging.

 

Степанова Е. В., Торгоев А. И. Комплекс с полужестким седлом из Кенкольского могильника

Аннотация. В статье рассматривается вещевой комплекс кургана 2 могильника Кенкол в долине р. Талас, раскопанного экспедицией А. Н. Бернштама в 1939 г. В ограбленной Т-образной катакомбе находилось парное погребение мужчины и женщины, в котором сохранилось много предметов из дерева, а также железные наконечники стрел. Особое место в погребальном инвентаре занимает конское снаряжение, в памятниках кенкольской культуры встречающееся очень редко. Здесь оно представлено железными удилами и пряжками уздечных ремней, а также деревянными луками полужесткого седла. Находки полужестких седел очень редки, а для Средней Азии эта находка уникальна. По особенностям лук кенкольское седло может быть отнесено к ранней группе полужестких седел, появившейся на рубеже эр. Совокупное рассмотрение инвентаря из кургана 2 могильника Кенкол позволяет отнести его к III в. н. э. и считать одним из самых ранних в могильнике.

Ключевые слова: Средняя Азия, Таласская долина, могильник Кенкол, кенкольская культура, Т-образные катакомбы, позднесарматское время, конское снаряжение, полужесткие седла, луки седла.

Stepanova E. V., Torgoev A. I. The Complex with the Semi-rigid Saddle from Kenkol Burial Ground

Annotation: While Kenkol’s burial ground in Talas valley excavated by A. N. Bernshtam in 1938–1939, is a famous enough monument, only half of the proceeding of 1939 is published, and the ones from 1938 haven’t been published yet at all. In this article, a set of objects from the barrow 2 of Kenkol burial researched in 1939 is discussed. The objects from this burial, together with other materials from Kenkol were placed in The State Hermitage Museum. Field documents are situated in the Scientific Archives of IHMC RAS. Barrow 2 occupied a separate place in the burial and was situated at a distance from the main cluster of barrows of the P-group. In T-shaped catacomb two adults, a man and a woman were buried. Despite the robbery, a lot of wooden objects were preserved in the burial (the remains of a bow, arrow shafts, small wooden tables, a mug, and pieces of wooden vessels, a walking stick, and many fragments of some objects that couldn’t be identified). The most interesting feature of this burial is the presence of horse equipment: bits, bridle straps’ buckles, and a wooden pommel and cantle of a semi-rigid saddle. For Kenkol culture’s burials, the presence of horse equipment in the grave is not a ceremonial norm, and a semi-rigid saddle is a unique find for Middle Asia. Judging by the design of the pommel and the cantle, the saddle from the barrow 2 may be attributed to early semi-rigid saddles that had appeared at the turn of the eras. Specifically, the details of horse equipment and a set of arrowheads suggest that the barrow 2 of Kenkol burial can be dated within the 3rd century AD and is one of the earliest in the burial.

Keywords: Central Asia, Talas valley, Kenkol burial ground, Kenkol culture, T-shaped catacombs, late-Sarmathian times, horse equipment, semi-rigid saddles, saddle bows.

 

Советова О. С., Шишкина О. О. Новые сцены с роженицами в наскальном искусстве Тепсейского археологического микрорайона

Аннотация. В статье проанализированы сцены с участием женской фигуры в позе роженицы. Данный образ трижды встречается на скалах Тепсейского археологического микрорайона, два из них недавно открыты сотрудниками кафедры археологии Кемеровского ГУ. Фигуры рожениц на Тепсее встречаются как с изображениями животных, так и с мужским антропоморфным персонажем. На основе этого авторы сделали вывод, что эти образы связаны с многогранной темой плодородия, распространенной в наскальном искусстве Центральной Азии.

Ключевые слова: Минусинская котловина, Тепсейский археологический микрорайон, наскальное искусство, роженица, тема плодородия.

Sovetova O. S., Shishkina O. O. New scenes with “women in labour” in the rock art of the Tepsey archaeological microregion

Annotation: During last years, several new female representations supplementing the series “women in labour” have been discovered at sites of the rock art in the Tepsey archaeological microregion in the Minusinsk hollow. The scene with “women in labour” not once attracted the attention of scholars (E. B. Vadetskaya, M. D. Khlobystina, Ya. A. Sher, Yu. N. Esin). Discoveries of the last years allow us to expand our notions on the semantics of this subject. In the Tepsey archaeological microregion, now three representations of “women in labour” are known: in Volchy Log (Tepsey II); on the south-western slope looking onto the Yenisey (Tepsey IV); on the southern slope looking towards the Tuba River (Ust-Tuba III) (Figs. 1–4). Twice the figures of ‘women in labour’ are represented combined with a figure of a bull. In one case, near the female figure, a male person in profile is represented. The scenes analysed generally render a single subject, i.e. fertility. This fact allows us to suppose the existence of a common mythological paradigm distributed in the Bronze Age throughout a vast area of Central Asia and enabling us to link the representations of “women in labour” with the subject of fertility.

Keywords: Minusinsk hollow, Tepsey archaeological microregion, rock art, woman in labour, subject of fertility.

 

Савинов Д. Г. Об особенностях формирования и развития звериного стиля тагарской культуры

Аннотация. В статье рассмотрен процесс формирования искусства звериного стиля в тагарской культуре. Особое внимание уделено основным стилеобразующим компонентам, восходящим к различным региональным и культурным особенностям. На рубеже VIV вв. до н. э. на основе инкорпорации всех компонентов окончательно складывается тагарское искусство звериного стиля, представляющее собой сложное культурно-историческое явление.

Ключевые слова: искусство скифо-сибирского звериного стиля, тагарская культура, региональные традиции, проблема формирования.

Savinov D. G. The peculiarities of the formation and evolution of the animal style in the Tagar culture

Annotation: This paper analyses the process of the formation of the animal style art in the Tagar culture. The latter is considered as an archaeological unity beginning in southern regions of the Minusinsk hollow where the majority of its early complexes are situated. Later, the Tagar population opened up the entire territory of the basin of the Middle Yenisey and the neighbouring regions where sites left by this population have been discovered — the Kuznetsk hollow, Tomsk Ob River region and, possibly, the area as far as the Western Transbaikalia. The Tagar art of the Scytho-Siberian animal style presents not only a peculiar world of artistic images and compositions but also is a complex cultural and historical phenomenon. It is marked by its diversity while, in comparison with the mountain-steppe regions of the Central and Middle Asia and Siberia, it exists as if in ‘two hypostases’: artistic metalloplastics (usually associated with the notion of the ‘art of the Tagar culture’) and rock images. Not always these two types of the artistic activities coincide, although they apparently have the same sources at the basic level. On the basis of analysis of separate components constituting the Tagar figurative tradition it is possible to envisage the following principal peculiarities of the formation and evolution of the animal style Tagar art. Initially, it was based, as its zoomorphic images are concerned, on realistic traditions of the art of an earlier period (beginning from the Neolithic Age?). It then became influenced by a number of neighbouring culture generating areas: SeimaTurbino; Central-Asiatic (subdivided into two chronological levels — the Arzhan and Mayemir); and finally, the western, or conventionally the Saki cultural area. At the same time, there is a distinct influence from the Pazyryk culture of the Mountain Altay (Altay’ style) which particularly was expressed in the works of the rock art. From the viewpoint of the incorporation of all these components, the period of the turn between the 6th to 5th centuries BC can be considered as the most informative. This was time when the Tagar art of the animal style had been finally established. It was markedly integral and diverse: archaic on the one hand and innovative on the other.

Keywords: art of the Scytho-Siberian animal style, Tagar culture, regional traditions, problem of the formation.

 

Бобров В. В., Моор Н. Н. Об одном «непопулярном» зооморфном образе в тагарской металлопластике

Аннотация. Работа посвящена изображениям барана — одному из редких образов среди зооморфных и орнитоморфных персонажей в тагарской металлопластике. На основе иконографических и стилистических особенностей выделены две хронологически разновременные группы его изображений: ранняя, выполненная в традиции минусинского стиля (по Н. Л. Членовой), и более поздняя, близкая изображениям баранов, получивших широкое распространение в развитом искусстве эпохи ранних кочевников Саяно-Алтая. В статье рассмотрены особенности изобразительной традиции рогов; определяются истоки этой традиции в сейминско-турбинской хронологической среде; публикуется карта местонахождения бронзовых предметов тагарской культуры, декорированных изображениями горного барана.

Ключевые слова: древнее искусство, скифский мир, тагарская культура, звериный стиль, художественная металлопластика, изобразительная традиция, сейминско-турбинское время.

Bobrov V. V., Moor N. N. About one “unpopular” zoomorphic image in the Tagar metalloplastics

Annotation: In the art of the Tagar culture on the middle Yenisey, there are found rather rare representations of moufflons. About twenty representations are known in the form of figurines or separate heads of the animal decorating bronze daggers, knives, pendants, mirrors, plaques, buckles, miniature harness suspensions. Iconographic and stylistic analysis has distinguished two groups of the representations. One of the criteria for discriminating the groups was the shape of the horns. The first group (Fig. 1, 1–3) is characteristic of the early stage of the Tagar culture (8th/7th − 6th century BC), the second group (Fig. 1, 4–19) is dated to its advanced period and became widely distributed in the art of cultures of the Scythian period of South Siberia and northern regions of Central Asia. By contrast to other zoomorphic and ornitomorphic figures of the Animal Style art of the early nomads of Eurasia, only representations of a ram and a horse are of the early age rooted in the art of the Seima-Turbino metalloplastics. In the present study the question is posed as to the origins of the animal style in the eastern regions of the Scythian world and the conclusion is drawn about the preservation of only iconographic elements of the artistic tradition of the period of the early Bronze Age of Eurasia. It also has been concluded about its continuity from the autochtonous art of the Final Bronze Age and the period transitional to the Early Iron Age on the Middle Yenisey.

Keywords: early art, Scythian World, Tagar culture, animal style, artistic metalloplastics, figurative tradition, Seima-Turbino period.

 

Николаев Н. Н. Случайная находка из Южной Сибири и художественная бронза постскифских комплексов Тувы

Аннотация. Среди предметов искусства конца I тыс. до н. э. — начала I тыс. н. э. особое место занимают поясные пластины из бронзы с зооморфными изображениями или геометрическими композициями, свидетельствующими о творческом переосмыслении традиций скифского времени. Повсеместное распространение этих предметов в центральноазиатском регионе принято связывать с возникновением племенного объединения хунну. Среди них выделяется небольшая серия предметов, иконография которых позволяет соотнести их с художественной традицией сяньбэйских племен и рассматривать как культурно-хронологические маркеры для комплексов первых веков новой эры Забайкалья, Монголии, Саяно-Алтая и Южной Сибири.

Ключевые слова: хунну, сяньбэй, Тува, Южная Сибирь, постскифское время, художественная бронза, пряжки с единорогом.

Nikolaev N. N. A stray find from South Siberia and artistic bronzes from post-Scythian complexes of Tuva

Annotation: Among the artistic bronzes which became generally widespread throughout the vast spaces of the Central-Asiatic region in the end of the 1st millennium BC — early 1st millennium AD and are considered as connected with the appearance of the tribal union of Xiongnu, a small series of objects of belt fittings with zoomorphic representations is distinguishable with an iconography differing from that of the Xiongnu artefacts. Analogues to these representations are found on the items of toreutics discovered during investigations of Xianbei cemeteries in the territory of China (Fig. 1). The events of the 90s AD can explain the appearance of objects of belt fittings designed according to canons of the Xianbei artistic tradition among the materials from Transbaikalia, Mongolia, Tuva and South Siberia. According to Chinese sources, after the defeat of the northern Xiongnu and flight of some of them together with their shanyu, the Xiongnu lands were occupied by Xianbei tribes. The change of political realities cannot have been unreflected in the prestige and hierarchically significant objects including elements of the decoration of belts (plaques-buckles, suspension plates and sewn-on plaques). This is why the items of the belt sets from the Sayan-Altai, South Siberia, Transbaikalia and Mongolia analogous to those from Xianbei sites of China can be considered as cultural and chronological markers of the first centuries of the 1st millennium AD.

Keywords: Xiongnu, Xianbei, Tuva, South Siberia, Post-Scythian period, artistic bronze, buckles with a unicorn.

 

Килуновская М. Е., Леус П. М. Изображение яка в искусстве хунну

Аннотация. На украшениях пояса — ажурных пряжках и бляшках — в эпоху хунну зачастую изображался як. Из гробниц хуннской знати в могильнике Ноин-Ула в Монголии происходят изображения яков на шерстяных коврах и серебряных бляхах конской упряжи. Животные могли быть показаны в разной стилистике, но у всех есть обязательные общие черты, позволяющие утверждать, что изображался именно як. Изображения яков не характерны для предшествующего скифо-сибирского искусства и не встречаются в археологических памятниках этого времени. Образ яка в искусстве кочевников конца I тыс. до н. э. можно однозначно связывать именно с традициями хунну. Он обладает характерными чертами, которые древние мастера старались передать на любых видах изделий. Его изображения отсутствуют или пока неизвестны как в предшествующую скифскую эпоху, так и в памятниках позднее I в. н. э. Это ограничивает хронологические рамки традиции изображения яка у кочевников Центра Азии рубежом IIIII вв. до н. — I в. н. э., временем расцвета эпохи хунну.

Ключевые слова: Тува, Монголия, хунну, грунтовые могильники, бронзовые пряжки, ковры, изображения яка.

Kilunovskaya M. E., Leus P. M. Representations of yaks in the art of the Xiongnu

Keywords: Tuva, Mongolia, Xiongnu, flat-grave cemeteries, bronze buckles, carpets, representations of yaks.

Annotation: On belt decorations, openwork buckles and plaques, a yak was often represented in the Xiongnu period. Tombs of the Xiongnu elite at the cemetery of Noin-Ula in Mongolia yield representations of yaks on woollen carpets and silver plaques of horse harness. These animals may have been rendered in different styles but they all invariably have certain common features allowing us to state that exactly yaks are represented. Representations of yaks are not characteristic of the previous Scytho-Siberian art and are never found at archaeological sites of that period. The image of a yak in the art of nomads of the late 1st millennium BC can be reliably connected with traditions of the Xiongnu. It possesses characteristic features which the early artisans tried to render in any types of objects. Its representations are absent or so far unknown both during the precedent Scythian period and at sites later than the 1st century AD. This fact is limiting the chronological frame of the tradition of representation of yaks by the nomads of the Centre of Asia to the boundary between the 3rd and 2nd centuries BC — 1st century AD, i. e. to the peak of the civilisation of the Xiongnu.

 

Трубникова В. Б. Образ оленя в сяньбэйской металлопластике

Аннотация. В статье анализируется образ оленя, известный на бронзовых поясных пластинах, атрибутируемых как сяньбэйские. Впервые выделены два типа пластин: с олененком и с тремя оленями — саньлу. На основании анализа иконографии изображений и хронологии памятников предложены аналогии сюжету. Пересмотрена сяньбэйская атрибуция пластин с олененком: на территории Северо-Восточного Китая в монокультурных сяньбэйских памятниках они неизвестны. Это позволяет считать их вторичным образом и ассоциировать с периодом военных походов сяньбэй за пределы Китая в III вв. н. э. Пластины саньлу, встречающиеся только в сяньбэйских памятниках, являются истинным сяньбэйским искусством и существуют длительный период — c I до конца IV в. н. э.

Ключевые слова: сяньбэй, тоба, мужун, образ оленя, сяньбэйские пластины, сяньбэйские пряжки, СевероВосточный Китай, Северная Вэй, ранние сяньбэй, пластина саньлу.

Trubnikova V. B. Image of a deer in Xianbei metal plastic

Annotation: An important hallmark for attributing Xianbei sites is the finds of reference bronzes with unique plots. The most common image in Xianbei metal plastic is a deer. The article analyzes the bronze belt plates with a deer, attributed as Xianbei. For the first time, two types of plates were identified: with a little deer and with a triple deer named sanlu. An analysis of the iconography of the images was made, possible analogies were suggested from the Hunnic artistic tradition, and an assumption was made about the manufacture of plates by Han masters. Based on the analysis, the chronology of the plates was made: the first type — 1st–2nd cen. AD, the period of Xianbei military campaigns outside China, the second type — 1st–4th cen. AD, the time of existence of all four local-chronological groups of Xianbei sites. An important conclusion was the revision of the Xianbei attribution of plates with a little deer, since their findings in monocultural Xianbei sites in Northeastern China are unknown. Sanlu plates, on the contrary, are found only in Xianbei monuments and are real Xianbei art.

Keywords: Xianbei, Tuoba, Murong, deer image, Xianbei plates, Xianbei buckles, Northeast China, Northern Wei, early Xianbei, sanlu plate.

 

Громов А. В., Казарницкий А. А., Лазаретова Н. И. Краниоскопия населения окуневской культуры и вопросы его происхождения

Аннотация. В статье обсуждаются частоты шести краниоскопических признаков в сериях окуневской культуры, которые сравниваются с группами эпох неолита и бронзы Сибири и Восточной Европы. Отмечена необычная для окуневцев высокая частота подглазничного узора типа II в выборке из наиболее ранних погребений этой культуры. Результаты анализа главных компонент показывают, что черепа ранних окуневцев сходны скорее с сериями западного происхождения, чем с остальными окуневскими выборками и другими сибирскими группами эпох неолита и бронзы.

Ключевые слова: окуневская культура, Минусинская котловина, эпоха бронзы, краниоскопия.

Gromov A. V., Kazarnitskiy A. A., Lazaretova N. I. Cranioscopy of the population of the Okunev culture and problems of its origin

Annotation: The authors analyse the distribution of the frequencies of six non-metric traits at 1,385 skulls from Neolithic and Bronze Age Siberia and East Europe grouped into 30 series. Seven of these series belong to the Okunev culture. There is noted a high frequency of the suborbital pattern of type II (IOP II) in the total series of the Uybat chronological horizon which is the earliest Okunev group. It exceeds the 30-percent frequency of IOP II common for populations of this culture. Still another Okunev series from the cemetery of Itkol I peculiar in terms of its frequencies of the non-metric traits belongs to the late i. e. Chernovaya chronological horizon. It is characteristic of a frequency of the supraorbital foramens unusually low for the Okunev people, as well as of some increase of IOP II. The results of principal components analysis show a peculiarity of the early Okunev people who proved to be similar rather to series of the western origin than to other Okunev groups. In the diapason of the first two principal components, the series from burials of the Uybat chronological horizon is most similar to the Afanasyevskaya and Andronovo samples. The series from Itkol I does not fall out from the general mass of the samples from the Chernovaya chronological horizon still further stressing the peculiarity of the early Okunev population.

Keywords: Okunevo culture, Minusinsk basin, Bronze Age, cranioscopy.

 

Громов А. В., Казарницкий А. А. Искусственная деформация головы у ранних окуневцев

Аннотация. Методами геометрической морфометрии изучены сагиттальные контуры искусственно деформированных черепов представителей окуневской культуры и эпохи ранней бронзы Калмыкии. Установлено, что наиболее ранние окуневские черепа (уйбатский хронологический горизонт) отличаются от поздних характером деформации. У первых больший акцент деформирующего воздействия приходится на затылочную область мозговой коробки, у вторых — на теменную. Морфология искусственно деформированных черепов эпохи ранней бронзы Калмыкии сходна с таковой ранних окуневских черепов.

Ключевые слова: искусственная деформация черепа, геометрическая морфометрия, окуневская культура, эпоха ранней бронзы, Калмыкия.

Gromov A. V., Kazarnitskiy A. A. Artificial cranial deformation of the head among early Okunev people

Annotation: This paper presents the results of studies of sagittal contours of artificially deformed crania of representatives of the Okunev culture (35 males and 28 females) and people of the early Bronze Age from Kalmykia (14 males and 12 females) by the methods of geometric morphometrics. Applying the tpsDig software, 15 landmarks were positioned in photos of the skulls in the left norma lateralis around the sagittal contours of the cerebral segment at an equal distance from each other beginning from the nasion towards the base of the mastoid process. The further processing of the configurations of the landmarks characterising the sagittal contours of the neurocrania, including analysis of the principal components, was conducted using the MorphoJ software. It was discovered that among the materials of the Okunev culture, two variants of deformation are encountered differing in the morphology of the parietal and occipital segments of the cranium. Among the earliest Okunev people (Uybat chronological horizon), a greater accent of the deforming impact is found in the occipital area of the cranium while for the later population it is in the parietal region. The morphology of the artificially deformed skulls dated to the early Bronze Age from Kalmykia is similar to that of the early Okunev crania. Mann-Whitney U-test has demonstrated that the late Okunev male crania differ from those of the early Bronze Age in Kalmykia in a considerable series of features, while the early Okunev people resemble the later ones and the Kalmykian materials of the early Bronze Age.

Keywords: artificial cranial deformation, geometric morphometrics, Okunevo culture, Early Bronze Age, Kalmykia.

 

Широбоков И. Г., Панкова С. В. Данные компьютерной томографии в изучении головы мужской мумии из могилы 4 Оглахтинского могильника

Аннотация. Изучены сканы и 3D-модели черепа, головы и маски мужчины из могильника Оглахты. Швы на лице оглахтинца, вероятно, являются результатом посмертных процедур, нацеленных на замедление процесса разложения мягких тканей. Установлено, что его лицо характеризовалось более европеоидными чертами, чем изображение на маске.

Ключевые слова: Южная Сибирь, Хакасия, таштыкские грунтовые могильники, мумификация, трепанация, погребальная маска, компьютерная томография, краниометрия, погребальный обряд.

Shirobokov I. G., Pankova S. V. Data of computer-assisted tomography in studies of the head of a male mummy from grave 4 at the cemetery of Oglakhty

Annotation: In 2016, the mummy of a male from the Oglakhty cemetery (excavation by L. R. Kyzlasov in 1969, Khakasia, the early stage of the Tashtyk culture, 2nd–4th century AD) was investigated using computerized tomography at a clinic in St Petersburg. This paper presents the results of the investigation of the head of a mummy in a gypsum mask (Fig. 1) conducted using analysis of 3D models created on the basis of the CT scans. The investigation showed that the age of the man at the death moment was about 25–30 years. The chirurgical stitches preserved on the left side of the face of the Oglakhty resident (Fig. 3, 2, 4) were interpreted as a result of the post-mortem procedures aimed at retardation of the process of decomposition of the soft tissues. As it seems, the incisions on the face, as well as the postmortal trepanation of the skull, were elements of the utilitarian preparation of the body for the funerary ritual. After measurements obtained on the basis of CT scans, a craniological characteristic of the interred was composed and its comparative analysis was conducted. The appearance of the male is characterized by an elongated form of the skull with a high fornix, sharply profiled facial skeleton with a strongly protruding nose. Basing on a calculation of the squares of Mahalanobis distances (D2), a comparison of the characteristic of the interred man and a number of craniological series from the same and antecedent periods was conducted. The morphology of the skull of the Oglakhty resident most resembles that of the population of the Saragash stage of the Tagar culture and least of all it is close to the people of the Tashtyk culture proper (flat grave burial sites) and particularly those from the Oglakhty cemetery. The morphological complex described above has not been found for any other now measured cranium from the Oglakhty cemetery. In addition, the real appearance of the Oglakhty male under study possessed more pronounced Caucasoid traits than those of the representation on the mask; this fact is notable also through comparison of the external side of the mask and the post-mortem imprint of the face on its internal side.

Keywords: Southern Siberia, Khakasia, Tashtyk flat-grave cemeteries, mummification, trepanation, funerary mask, computerized tomography, craniometry, funerary ritual.

 

АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ АРХЕОЛОГИИ
TOPICAL PROBLEMS OF ARCHAEOLOGY

 

Кузьмин Н. Ю. () Зооморфные изображения как индикатор культурных изменений на заключительной фазе раннетагарского периода

Аннотация. Выделение среди памятников баиновского этапа раннетагарского периода группы погребений, относящихся к финалу позднего бронзового века, привело к ситуации, когда образовавшаяся временная лакуна стала заполняться более поздними комплексами подгорновского типа. По этой причине к настоящему времени сложилось искаженное представление об особенностях развития тагарской культуры в ее ранний период. Для определения относительной хронологии раннетагарских погребальных сооружений в статье проводится сравнение ряда ключевых могильников степной зоны Минусинской котловины, в которых отсутствие или наличие изделий с зооморфными изображениями определяет относительное положение групп комплексов на временной шкале. Представление об особенностях поздней группы курганов дает более подробная характеристика могильника у Подгорного озера, материалы которого до сих пор не опубликованы. Появление изображений животных и птиц на предметах инвентаря подгорновских погребений становится своеобразным индикатором культурных изменений, связанных с проникновением в Минусинскую котловину в то же время новых племен, сооружавших погребальные комплексы биджинского типа.

Ключевые слова: Минусинская котловина, ранний период тагарской культуры, зооморфные изображения на предметах погребального инвентаря.

Kuz'min N. Yu. (†) Zoomorphic images as an indicator of cultural changes at the concluding phase of the early Tagar period

Annotation: The conducted study resulted in distinguishing three stages of the evolution of funerary sites within the early Tagar period. For each of the cemeteries preliminary dates are proposed. At the second stage (8th century BC), the early burial grounds marked by their specific peculiarity became widespread throughout the steppe zone of the Minusinsk Hollow. The objects with zoomorphic representations are rare and arguable. The third stage (7th — early 6th century BC) is characterized by the appearance of sites of the Podgornoye type yielding objects with zoomorphic representations among their grave goods. The origination of these objects, as well as of some other innovations, is probably connected with the penetration of the Minusinsk Hollow by Bidzhin tribes. The latter influenced the local population, in particular, in the sphere of the visual art. The result was that the cultural traditions of the newcomer tribes turned to be more viable: the further evolution was occurring according to the Bidzhin canons while the Podgornoye ones were gradually disappearing.

Keywords: Minusinsk Hollow, early stage of the Tagar culture, zoomorphic representations on items of grave goods.

 

Лазаретов И. П. Могильник Сектах и проблема звериного стиля тагарской культуры

Аннотация. В статье публикуются материалы раскопок могильника Сектах, в комплексах которого был обнаружен уникальный нож, выполненный в скифо-сибирском зверином стиле. Автором собраны и проанализированы находки зооморфных изделий из комплексов подгорновского этапа тагарской культуры, проведено их сопоставление с предметами из памятников биджинского типа. Сделан вывод о наличии двух различных художественных традиций, привнесенных в Южную Сибирь из Центральной Азии с разрывом во времени в 150–200 лет.

Ключевые слова: Хакасско-Минусинская котловина, скифо-сибирский звериный стиль, тагарская культура, подгорновский этап, комплексы биджинского типа.

Lazaretov I. P. The cemetery of Sektakh and the problem of the animal style in the Tagar culture

Annotation: This paper publishes some finds from excavation of the burial ground of Sektakh which has yielded a unique knife executed in the Scytho-Siberian animal style (Fig. 4, 10). In the analytical section, the author has collected and analyzed the finds of zoomorphic objects from burials of the Podgornoye stage of the Tagar culture and compared them with finds from sites of the Bidzhin type and stray finds. It is noted that, given all their rareness, the objects from the associations of the initial stage, demonstrate nevertheless an intrinsic stylistic unity and possess a characteristic set of features. They differ from objects of the late period of the culture in the different set of the figures, the manner of their representation, technical and artistic ways. Probably, they represent a specific Podgornoye style which had existed long before the moment of the formation of sites of the Bidzhin type. In the author’s opinion, the Podgornoye and BidzhinSaragash artistic styles were sequential branches of the Central-Asiatic zoomorphic graphic tradition penetrating the Khakassia-Minusinsk hollow together with several single-time migration impulses in different periods and via different routes. The author dates the moment of the formation of Podgornoye sites by the period not earlier than the turn between the 9th and 8th centuries BC, probably in the first decades of the 8th century BC. The migration of the Bidzhin people and the spread of new examples of the animal style took place 150–200 years later i. e. at the turn between the 7th and 6th centuries BC.

Keywords: Khakassia-Minusinsk hollow, Scytho-Siberian animal style, Tagar culture, Karasuk culture, Podgornoye stage, complexes of the Bidzhin type.

 

Кузьмин Н. Ю. (†) Комментарии к статье И. П. Лазаретова «Могильник Сектах и проблема звериного стиля тагарской культуры»

Аннотация. В кратком комментарии атор обсуждает некоторые положения И. П. Лазаретова, высказанные им в статье «Могильник Сектах и проблема звериного стиля тагарской культуры» (с. 312–327) и выдвигает свои контраргументы.

Ключевые слова: Минусинская котловина, тагарская культура, карасукская культура, зооморфные изображения на предметах погребального инвентаря.

Kuz'min (†)N. Yu. Comments to the article by I. P. Lazaretov “Cemetery of Sektakh and the problem of the animal style in the Tagar culture”

Annotation: In the brief comments the author discusses some statements by I. P. Lazaretov in the article “Cemetery of Sektakh and the problem of the animal style in the Tagar culture” (pp. 312–327) and proposes his counter pleas.

Keywords: Minusinsk hollow, Tagar culture, Karasuk culture, Zoomorphic representations on items of grave inventory.

 

ИСТОРИЯ НАУКИ
HISTORY OF SCIENCE

 

Макаров Н. П. Э. Б. Вадецкая и Г. А. Максименков. Научное наследие исследователей и археологические коллекции Красноярского музея

Аннотация. Представлено научное наследие Э. Б. Вадецкой и Г. А. Максименкова с учетом содружества с Красноярским музеем. Отражены малоизвестные материалы, дополняющие устоявшиеся взгляды по андроновской, окуневской, карасукской и тагарской культурам. Особое внимание уделено Красноярскому археологическому району. Новые материалы подтверждают мнение Г. А. Максименкова об отличии в культурном развитии лесостепных районов и Минусинской котловины, свидетельствуют о местном бронзолитейном производстве кельтов красноярско-ангарского типа.

Ключевые слова: археология, Енисей, Г. А. Максименков, Э. Б. Вадецкая, неолит, железный век, Красноярский музей.

Makarov N. P. E. B. Vadetskaya and G. A. Maksimenkov. The scientific heritage of the researchers and archaeological collections of the Krasnoyarsk Museum

Annotation: The problems of the Neolithic, Bronze Age and Iron Age of the Middle Yenisey are considered in the context of the scientific heritage of E. B. Vadetskaya and G. A. Maksimenkov. The cooperation of these researchers with the Krasnoyarsk Museum is examined. The little known materials supplementing the features of the Okunev and Andronovo cultures of the Minusinsk Hollow are presented (Figs. 3; 4). The contribution of G. A. Maksimenkov in the studies of antiquities of the Krasnoyarsk-Kanskaya forest-steppe is analysed. The new materials substantially supplement the notions of the researcher concerned with the Neolithic epoch. A new group of pottery of the Posolsk type is distinguished. The radiocarbon dates define the chronological frames of its use to the period from 6900±115 BP to 4080±60 BP (Fig. 1). The opinion of G. A. Maksimenkov about a certain difference in the cultural development between the foreststeppe regions and the Minusinsk hollow in the Bronze Age and the Early Iron Age has been proved. New evidence indicates a local bronze casting production. This evidence includes celts of the Krasnoyarsk-Angara types in the Novopyatnitskoye hoard from the Kanskaya forest-steppe. A casting mould containing a celt was found in the Angara region (Fig. 5). E. B. Vadetskaya submitted to the Krasnoyarsk Museum collections from the cemetery of Krasny Yar, which became the basis of the modern exposition related with the Afanasyevo and Okunev cultures.

Keywords: archaeology, Yenisey, G. A. Maksimenkov, E. B. Vadetskaya, Neolithic, Iron Age, Krasnoyarsk Museum.

 

Смирнов Н. Ю. Работа С. А. Теплоухова и Г. И. Боровки в составе Монголо-Тибетской экспедиции Русского географического общества под руководством П. К. Козлова в 1924 г. Новые архивные материалы

Аннотация. В статье впервые приводится подробное описание пяти архивных документов, выявленных автором в архиве Российского этнографического музея, в фонде С. А. Теплоухова в 2020 г., — оригиналов полевых дневников С. А. Теплоухова и Г. И. Боровки, фиксирующих процесс раскопок кургана № 24 в могильнике Ноин-Ула (Монголия) осенью 1924 г. В качестве преамбулы, с опорой на опубликованные дневники П. К. Козлова, излагается краткая история исследования кургана № 24, осуществленного археологическим отрядом Монголо-Тибетской экспедиции Русского географического общества под руководством советских археологов С. А. Теплоухова и Г. И. Боровки. Статья сопровождается фото и графическими иллюстрациями, дающими представление о сложности полевых работ и характере дневниковых записей. Приложения к статье содержит аннотированный список архивных документов, касающихся археологических работ советских исследователей в Монголии в 1924–1926 гг., выявленных в фонде С. А. Теплоухова и в сопутствующих фондах на настоящий момент.

Ключевые слова: архивные материалы, история археологических исследований, полевые дневники, Монголия, Монголо-Тибетская экспедиция Русского географического общества, Ноин-Ула, Г. И. Боровка, П. К. Козлов, С. А. Теплоухов.

Smirnov N. Yu. Activities of S. A. Teploukhov and G. I. Borovka in the staff of the Mongol-Tibetan expedition of the Russian Geographic Society under the leadership of P. K. Kozlov in 1924. New archive documents

Annotation: This paper for the first time publishes a detailed description of the archaeological documents of the initial level, i. e. five field archaeological diaries of two prominent Soviet researchers of antiquities of Southern Siberia and Central Asia, Sergey Aleksandrovich Teploukhov and Grigoriy Iosifovich Borovka, who in 1924 directed the investigations during the excavation of barrow No. 24 at the burial ground of Noin-Ula (Mongolia) by the archaeological team of the Mongol-Tibetan expedition of the Russian Geographic Society. This paper for the first time publishes a detailed description of the archaeological documents of the initial level, i. e. five field archaeological diaries of two prominent Soviet researchers of antiquities of Southern Siberia and Central Asia, Sergey Aleksandrovich Teploukhov and Grigoriy Iosifovich Borovka, who in 1924 directed the investigations during the excavation of barrow No. 24 at the burial ground of Noin-Ula (Mongolia) by the archaeological team of the Mongol-Tibetan expedition of the Russian Geographic Society. Along with the characterisation of the written sources, this paper presents also illustrations — photographs made by S. A. Teploukhov and those revealed in his archive recording the process of the excavation of barrow No. 24. The description of the diaries is introduced by a brief history of the works of the archaeological team in autumn of 1924 in the Noin-Ula mountains. The reconstruction of this history became possible owing to diary notes by P. K. Kozlov who scrupulously recorded all the events taking place in the expedition. An appendix to the article presents brief information on the documents stored mostly within the composition of the archive collection of S. A. Teploukhov at the Russian Museum of Ethnography. This information is concerned with the field works of Soviet archaeologists in Mongolia at the cemetery of Noin-Ula in 1924, the further treatment and conditions of the storage of the obtained archaeological collections, as well as S. A. Teploukhov’s plans of scientific works in Mongolia for 1925–1926.

Keywords: archive materials, history of archaeological researches, field diaries, Mongolia, Mongol-Tibetan expedition of the Russian Geographic Society, Noin-Ula, G. I. Borovka, P. K. Kozlov, S. A. Teploukhov.

 

Медведева М. В., Кукина Д. А. Фотоколлекции Ноин-Улы. Экспедиционные снимки Г. И. Боровки 1924, 1926 гг. из архива ИИМК РАН

Аннотация. Во время раскопок знаменитых ноин-улинских курганов в горах Северной Монголии в 1923–1926 гг. выполнено значительное количество фотографий, составляющих ценную часть полевой документации. В статье впервые в научный оборот целиком вводится комплекс уникальных экспедиционных фотоснимков археолога Г. И. Боровки, освещающих процесс раскопок курганов Ноин-Улы в 1924 и 1926 гг. из архивного собрания ИИМК РАН.

Ключевые слова: Ноин-Ула, хунну, Г. И. Боровка, С. А. Теплоухов, архивные исследования, история археологии, фотографии, НА ИИМК РАН.

Medvedeva M. V., Kukina D. A. Photocollections from Noin-Ula. Expedition photos of 1924 and 1926 by G. I. Borovka from Archives of IHMC RAS

Annotation: The photographic materials from collection A 1536 “Archive collection of the Mongolian expedition of AS USSR” kept at the Scientific Archives of IHMC RAS comprise a unique series of photographs of 1924 and 1926. All the images are represented both by the original negatives and by photoprints made from them. These are expedition photos made by the archaeologist, worker of the Hermitage and the Academy for the History of Material Culture, G. I. Borovka directly in the course of archaeological investigations of the Noin-Ula barrows. The photos of 1924 are related with the works of S. A. Teploukhov and G. I. Borovka in the team of Mongol-Tibet expedition of P. K. Kozlov exploring barrow No. 24 in the Sudzukte group of Noin-Ula. Some of them were presented in a number of scientific publications devoted to the expedition. The second series of the photographs is concerned with the trip of G. I. Borovka within the scope of the activities of the Commission of the Council of People’s Commissars of USSR for scientific investigation of Mongolia in 1926. These images are the only photographic documents now known related to the excavations in Noin-Ula in that year. Another important feature of this part of the collection is the presence of a G. I. Borovka’s field diary for 1925–1926 in the Manuscript Department of IHMC RAS. This diary allowed the researchers to attribute the photographs. This paper reconstructs the history of the creation and the further archive fate of the photographs, the historical context where they appeared, considers the peculiarities of the organization of the process of photographic recording of archaeological sites at the expedition of P. K. Kozlov. The further detailed examination of the revealed archive materials will enable us to enrich essentially our knowledge about the history of excavations of the Noin-Ula barrows and to impart a new creative impulse to its studying.

Keywords: Noin-Ula, Xiongnu, G. I. Borovka, S. A. Teploukhov, archive investigations, history of archaeology, photographs, Scientific Archives of IHMC RAS.

 

Список сокращений

List of abbreviations